v 27 (26+5)

Trimester TRE.
Allvarligt. Hur hamnade jag där?
Hur har tiden gått så fort?

På lördag är det en ny vecka igen.
Jag håller inte rätt på veckorna.
Tur det finns räknare som gör det åt mig.

Jag mår illa som en gris men Filur mår finaste fint
och det är väl huvudsaken förstås :-)
Tror faktiskt att den är påväg ut GENOM magen
emellanåt. Det är i alla fall så det känns.


 

Barnet

Nu är det lättare att mäta barnets fulla längd inklusive benen. Barnet är cirka 30 centimeter i sin fulla längd. Barnets ögon öppnas efter att ha varit stängda en tid. Det övar att öppna och stänga ögonen. Hörseln utvecklas allt mer och barnet kan hoppa till vid kraftiga ljud eller snabba rörelser från dig. Nu är överlevnadschansen stor om barnet skulle komma ut för tidigt.

Vikt 1 kg.

 

Mamma

Nu kanske du känner en liten fot som trycker mot magen. Ibland tar barnet spjärn och prövar sina krafter. Du kan känna hur barnet "svarar" när du försiktigt trycker tillbaka. Du kan också börja känna dig tung och få bristningar, så kallade strior på mage och lår. Hittills har det ändå varit ganska bekvämt med en rund liten mage och en bebis som inte buffar till allt för hårt mot revben och insidan av magen.

Det är vanligt att gravida drabbas av klåda. Det kan vara hormonerna som påverkar huden eller kanske lider du av vätskebrist. I allvarliga fall kan klådan bero på förändringar i levern. Berätta för barnmorskan om din klåda så kan hon hjälpa dig med eventuell behandling"


Lämna ett avtryck
Postat av: Monica Andersson

Hejsan.

Jag har lite mammakläder om du vill låna. Jag har även kläder från Ulrika som hon lånar ut om du vill ha. Känns lite onödigt att köpa för en sådan kort period man använder de.

Postat av: Nina med Tjorven i magen

Ja tiden rusar iväg och det händer ofta att jag måste tänka efter en stund innan jag kommer på vilken vecka jag är i! Händer så mycket med Sam nu och hans utveckling så man glömmer bort ibalnd att man ska ha en till.

Men kullerbyttor, boxningsmatcher och karate äre som gäller inne i magen!

Denna bebbe är utan tvekan den vildaste jag haft i magen =P



Önskar er en toppen helg vännen <3

Kramar!

2010-07-01 @ 22:46:59
URL: http://ninuz.blogg.se/
Postat av: Camilla

Prova piggelin! Det hjälpte för mig när jag hade ont i slutet! :-) Middag och VM hos oss på lördag?

Kram Camilla

2010-07-02 @ 08:34:40
Postat av: Inger

Det låter ju bra med att rörelserna börjar kännas riktigt bra nu, så du vet vad som väntar när du kommer hit nästa gång :)

Puss & Kram

2010-07-02 @ 10:37:24
Postat av: Sofi svarar

Camilla: Piggelin låter som en bra grej att prova :-) tjoho! klart vi kommer på middag och VM!



Ingo: hah.. ja vi får väl se va ;)

2010-07-02 @ 18:37:58
URL: http://sofih.blogg.se/

Välkommen att skriva en kommentar till SofiH, men var snäll ;)

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din E-mail:

Din egen blogg/hemsida:

Din kommentar:

Trackback