Fyrverkerikvällen, 31/12 alla år

Det damp ner ett blad på 4-5 A4 i brevlådan häromdagen..
Ett fult reklamblad för BARA fyrverkerier. Det fanns allt, precis allt att välja på.
Små raketer, smatterbomber, stora raketer osv osv. helt jävla galet.
Det fanns stora paket innehållandes ett antal feta och mindre feta fyrverkerier..
priset på dessa var ungefär 900:- & varför lägger man ut så mycket cash
på eländiga smällar & läskiga färger som försvinner efter några ynka sekunder?
Jag kan stolt säga att jag aldrig nånsin skjutit raketer & smällt smällare..
Kanske kan det bero på att vi haft hund under hela min livstid.. ?
Nyårsafton, alla hundars stora mardröm kan bli sann..
Nyårsafton, dagen som kan förstöra resten av hundlivet.

De sämsta fyrverkerierna är de som skjuts under dagen och
kanske dagen innan, alla smällar innan 12 slaget.
På 12 slaget är vi alla medvetna om vad som komma skall, vi håller
våra hundar inne & vet hur vi ska bete oss. (gäller i alla fall de flesta)
Men vad händer om vi är ute och går kl 21.30 på nyårsaftonen för att rasta
våran hund innan alla smällar börjar.. Vad händer om det då skjuts upp en
raket med ett vinande som följs av en smäll & massa konstigt ljus?

Ni som sett en fyverkerirädd hund, förstår nog vad jag menar med
att det förstör resten av hundlivet..

Det är ändå inte bara djuren som ligger i riskzoonen under varje nyår.
Efter varje fyrverkerikväll finns det minst en artikel i tidiningen om barn som
gjort sig illa, på just smällare & fyrverkerier.

Använd hjärnan & skjut vettigt på måndag.


oh no..
Jag ljög lite däruppe, minns jag nu..
En gång sköt vi några fyrverkerier. ett nyår vi firade mitt ute i ingenstans.. inga hundar,
inga andra folk alls. bara vi.. & skogens djur som vi förmodligen skrämde
skiten ur. stackarna. hade jag bestämt, hade vi inte skjutit då heller.
Men jag kan ju inte bestämma all the time...

Lämna ett avtryck
Postat av: PC

Själv ll jag varken ha hund eller eget fyrverkeri. Men jag har inget emot att titta på något av dem. Klappa däremot gör jag enbart med hundar.

/PC


Välkommen att skriva en kommentar till SofiH, men var snäll ;)

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din E-mail:

Din egen blogg/hemsida:

Din kommentar:

Trackback