Migrän, djävulens påfund

Efter två dagar med migrän känner man sig ganska mör och sliten.
Varför sitter jag då uppe till mitt i natten kan man då undra.
Jag måste säga att jag undrar över det själv, jag behöver kanske lite
mer sömn än jag i vanliga fall behöver. Men vad gör man om man inte
kan sova? Det är helt typiskt mig att inte kunna sova när jag verkligen borde.

Jag har inte fått allt för bra respons på mina tidigare efterlysningar..
Men jag tänker minsann prova igen.
Vad gör ni för att häva en migränattack?


"Migrän är en kronisk huvudvärkssjukdom som kännetecknas av mycket
smärtsam pulserande huvudvärk som förvärras av ansträngning.
Vanligt är att värken upplevs sitta i ena halvan av huvudet och ibland vandrandes
från ena sidan till den andra. Värken kommer i anfall som kan vara i allt från en
halvtimme upp till tre dygn.
Frekvensen av dessa anfall kan vara från enstaka gånger per år till flera gånger i
veckan. Många med migrän upplever en förhöjd känslighet mot ljus och ljud.
Det är inte ovanligt att man under ett anfall vill ligga ostörd i ett mörkt rum.

Ordet migrän har sitt ursprung från grekiskans hemicrania, vilket betyder halv huvudskål."


Aura

Det finns migrän med och utan aura. Aura innebär att man innan migränattacken
får syner med blixtar och sicksackmönster samtidigt som synfältet blir mindre.
Du kan också få sämre talförmåga och stickningar eller domningar i händerna.
Aura kan pågå från fem minuter upp till en timme och avtar efter hand.
Därefter kommer migränattacken.

Har du migrän stämmer nedanstående påståenden:

  • Anfallet varar mellan 4 och 72 timmar.
  • Du har ont i ena sidan av huvudet.
  • Du känner måttlig till svår värk som hindrar dig i din dagliga verksamhet.
  • Värken blir värre när du går i trappor eller vid vanlig fysisk aktivitet.
  • Du mår illa och kräks.
  • Du är känslig mot ljus och ljud



Lämna ett avtryck
Postat av: Malin

Jag har migrän från och till, är jättedålig på att "ta hand om mig", så jag har inte köpt någon medicin som hjälper utan lider snällt :P

Vila i total tystnad och mörker, samt treo brukar vara det som hjälper litegrann - och av nån anledning värme, extrem värme - så jag brukar ställa/sätta mig i duschen och bara spola skallen med hetvatten...

Usch, det är fan ett straff med migrän :(

2008-05-10 @ 11:53:41
Postat av: Sofi H

Re Malin:

Duschen brukar även jag använda mig av, men oftast är jag så pass "ur funktion" att jag inte har orken att göra det.

Jag har det helst supersvalt, total tystnad och helmörkt. Några tabletter har jag inte fastnat för än. Har dock fått utskriven en ny medicin nu som jag hoppas ska hjälpa.

Visst kan man känna det som ett straff, man är ju totalt ur funktion under tiden anfallet sitter i.

Lycka till, hoppas du hittar någon lindring som passar dig!

Postat av: Vanja

Men usch Migrän :(

Jag hatar det..

Det brukar smälla till och jag ser blixtar, sen får jag skitont i huvudet och spyr flera gånger... tillslut somnar jag... Äter alvedon i massor.

Men nu är jag mer förberedd mot nästa anfalll, det finns nässpray på apoteket mot migrän! prova det du me :) Än ha jag inte provat det, men jag tror det funkar!

2008-05-10 @ 20:49:44
Postat av: Karin

Jag vill luncha med dig Sofi! Men inte nu till veckan för då ska jag till Riga!

2008-05-10 @ 22:53:19
Postat av: Sofi H

Re Vanja:

Jo, jag har hört talas om den där nässprayen. Man kanske måste prova den.

Jag hade förträngt att det fanns så flashiga grejer, tack för tipset! :)



Re Karin:

Jag vill ju luncha med dig oxå! Vad ska du göra där? :) vi får höras när du är hemma igen. :*

2008-05-11 @ 15:51:15
URL: http://sofih.blogg.se/
Postat av: Frida

Jag tänkte prova nässprayen sist men den kostar 200 spänn för två doser, tror inte riktigt Jonas hade blivit så glad om jag bett han köpa den, så han köpte Eeze istället. Funkar litegrann. Ska prata med läkaren nästa gång jag träffar han.

2008-05-11 @ 16:07:21
URL: http://blogg.fjii.se
Postat av: Moster

Tjena stumpan! Det enda som hjälper mot min migrän är nässprayen. (Zomig) Man blir lite "spak" ett tag efter intag och det smakar skit när den rinner bakvägen ner i halsen. Men vad gör man inte när huvudet håller på att spricka!! Kramar

2008-05-11 @ 16:27:37
Postat av: Sofi H

Re Moster:

Kul att du lämnar ett avtryck :)

Usch, nässpray smakar verkligen skit.. men det är förmodligen värt det. Jag tror jag ska steppa in på apoteket och shoppa den där sprayen, verkar ju som att den ska vara bra. Spak blir man ju ändå, tack vara det underbara skallebanket. Kram!

2008-05-13 @ 19:00:50
URL: http://sofih.blogg.se/
Postat av: Mountain

Whisky ställer de mesta till rätta:)

2008-05-22 @ 21:42:29
Postat av: Sofi H

Re Mountain:

Jag är inget fan av whiskey och jag tvekar till att ett sånt påhitt skulle mana bort skallebank, brukar det inte vara tvärtom? :)

2008-05-25 @ 18:22:10
URL: http://sofih.blogg.se/

Välkommen att skriva en kommentar till SofiH, men var snäll ;)

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din E-mail:

Din egen blogg/hemsida:

Din kommentar:

Trackback