Nya erfarenheter

I lördagsmorse blev jag väckt av ett stycke J..
Jag hade minsann lovat att hänga med till älgskogen.
Termometern visade på -10,6 mysiga grader här i no-hit,
men hårding från lappland som jag är så klädde jag mig
för jakt och följde med i alla fall :-)

Dagen var kylig men vacker och bjöd på en del action.
11 vackra(!) tjädertuppar lyfte inte alls långt från vårt ena pass.
Visst fanns det en del kärlek i luften då de passerade oss i luften.
Ljuvliga varelser, jag lovar!

Nästa action tillfälle uppenbarar sig då hundförarens jämthund
Chivas tar upp kossa med två kalvar.
Vi sitter lagomt bäst placerade när duktiga hunden ställer ekipaget
på hygget ovanför oss.. Jag kände mig måttligt bäst när jag lyckas
få syn på hela händelsen med blotta ögat, Före min annars så
jaktidiotiserade man.. Förstår ni mallgrodehysterin? ;-)

Jag intog i alla fall första parkett, följde ståndskallet
med kikaren & försåg J med viktig information..
"Oj, nu ramlade kalven" sen small det.

Efter att en frusen dragare tagit sig av släpet och hunnit stanna 20m
in i skogen för att sedan bestämma sig att stanna kvar där på riktigt
föll mörkret ganska fort och saker och ting skedde i hyperfart!
Jag fick memorera skogsbilvägar och lyckades ta mig fram och tillbaka
och fram och sen tillbaka igen utan att svänga fel en endaste gång. jiha!
Medan jag körde detta fram och tillbaka i en varm bil släpade resterande
människor på kalven ute i kylan.

Kalven gjordes "iordning" och jag frös både tår och fingrar och hår av mig.
När vi väl kom hem var jag tröttare än allt och hade nog kunnat somna för
natten.. jag lovar.
Men, vi var bortbjudna på halloween Party i Höglunda som två söta skåningar
lagt ner energi på att anordna. Söndan sov jag bort.. totalt!

Jag är i alla fulla fall två erfarenheter rikare.
1. älgjakt i jämtland
2. halloweenparty i jämtland


smygkallt i No-hit-bay. i Jaktkojan var det -13



Jämthund



Finaste bästa J


smygkallt som sagt


älgko gillar att jaga jämthund

Lämna ett avtryck
Postat av: N som i Norrland

Fina bilder, här var det också ganska kallt men nu är det hederligt slask igen. /A

Postat av: Bimbo Boy

Fina bilder :)

2008-11-04 @ 09:39:51
URL: http://www.bimboboy.com/blogg
Postat av: Kattis

I fredags så jag en ko med 2 kalvar ute på en åker från E4:an strax utanför Uppsala på väg ner mot Kungsängen. När vi åt frukost på söndag morron kom en stor fet fälthare å satte sej på mina föräldrars tomt. På vägen hem såg vi flera rådjur. Själv höll jag på att köra åt helvete mellan Hassel å Stöde när jag fick stans sladd på bilen. Lyckades hålla mej kvar på vägen fast jag inte fattar hur det gick till men kanske lärde jag men nåt på halkbanan i vintras. Ååå vad vi längtar att få hämta hem Svante!

2008-11-04 @ 13:10:04
URL: http://najlonqueen.blogspot.com
Postat av: BH

Kul dag! :) fina bilder du lyckades ta!

o nu har t.o.m jag läst ett inlägg ;P

2008-11-05 @ 21:50:37
Postat av: Sofi svarar

BH:

Thaank you my friend :-)

2008-11-06 @ 13:17:48
URL: http://sofih.blogg.se/
Postat av: Angelica

16,5 minus hade vi i lördags. Då vägrade jag:P Fick följa med och gå med hunden på söndagen istället och trots att vi gick och gick och gick HELA dagen frös jag:S

2008-11-07 @ 08:42:23
URL: http://gekaeriksson.blogg.se/

Välkommen att skriva en kommentar till SofiH, men var snäll ;)

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din E-mail:

Din egen blogg/hemsida:

Din kommentar:

Trackback