Coda i motljus

Jag anser att man som hundägare har ansvaret att se till
att ens hund har det så bra som möjligt, att den mår så
bra som möjligt.

Det är liksom en självklarhet, hur svårt kan det vara??

Det är du, som hundägare, som ska visa din hund att
det är du som är ledaren i flocken.
Det gör man inte med skrik, vrål eller är hårdhänt med sin hund
Det som krävs är att man är tydlig och hela tiden följer sina
egna uppsatta regler.
En hund mår bra av att ha uppsatta regler, en hund mår bra
av ha en flockledare.

En hund som uppfattas som agressiv eller opålitlig är oftast
ingenting annat än osäker.
Det är många hundar som får lämna jordelivet helt i onödan,
pga att dom uppfattas som agressiva, opålitliga osv.

Skärpning hundägare!
Skaffar ni hund, ser ni till att hunden får bästa möjliga liv.
Det är ditt ansvar, ingen annans.
Det är inte hundens fel om den är omedgörlig, det är ditt ansvar
att ha ett så bra förhållande med din hund att den gör det du vill.

Sen är det förstås så att det faktiskt finns hundar av en helt annan
kaliber. Hundar som man faktiskt inte får någon ordning på.
Det ska man inte sticka under stolen med. Så är det bara.

Jag är ingen expert. Det här är bara mina egna tankar.
Varför jag skriver detta är bara för att få ner det jag tänkt väldigt
mycket på under den senaste veckan. Onaturligt mycket faktiskt.

Coda på lägdan utanför huset..


Lämna ett avtryck
Postat av: pört

ja, djävla helvete!!

2009-11-20 @ 01:18:28
Postat av: Sockenvägens Söta

Kloka ord, var sååå arg mång gånger när jag bodde i umeå och så så många trasiga vovvar och skrikiga hussar/mattar, undrade många gånger VARFÖR de ens i början skaffat hund. Här är riktigt skitväder, men tror jag ska ta stormagen å hasa ut i skogen iaf med vovven, vi behöver båda lite skogsluft tror jag :-) Kram

Postat av: Linda

Amen på det :)

2009-11-20 @ 08:56:46
URL: http://lertorp.blogg.se/
Postat av: Daniel

Ja tar man en hund bör man rå om dej och ge dej god uppfostran!

2009-11-20 @ 09:18:14
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: Kattis

Jätte fint skrivet men det är fasen inte lätt att vara hundägare alla gånger. Förra fredan skulle Micke ta ut Svante på sista promenaden, han hade honom lös för att se så han inte haltade eftersom han hade halkat inne på vårt nya golv och gjort sej illa tidigare under kvällen. Ett par (en man och en kvinna) kommer gående i mörkret. Svante börjar skälla som han ofta gör nu när det är mörkt men han springer inte fram till paret utan står ca 40 m ifrån. Paret blir som galna, börjar gapa och skrika att Micke ska koppla hunden varpå Svante börjar skälla ännu mer. Iaf kopplar Micke Svante men karl är så hotfull och aggressiv att Svante blir rädd och lyckas krypa ur halsbandet. Då börjar karl jaga Svante och gapa å skrika att han ska sparka honom. Herre Gud vilka idioter det finns. Han hade ju kunna förstöra Svante för livet. Tack och lov fick Micke stopp på gubbjäveln (ursäkta ordvalet) genom att hota med näven och säga bestämt "du rör inte min hund" å det verkar som om Svante inte heller tagit någon skada av incidenten.

2009-11-21 @ 16:40:56
URL: http://najlonqueen.blogspot.com

Välkommen att skriva en kommentar till SofiH, men var snäll ;)

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din E-mail:

Din egen blogg/hemsida:

Din kommentar:

Trackback