v 37 (36+5)

"Startklar" ja.. Jo Filur har faktiskt legat så sen v 31 och verkar
tycka det är bra att hänga på det viset.
Antagligen för att det är roligare att dra fötterna längs revbenen
och sätta in finfina kickar just där än vad det är att sparka neråt.
Det är min teori. (för neråt kan man tydligen göra bra mkt obehag
med bara armarnas hjälp.. och typ huvet)

Ja tänk om jag kunde få ha sådan tur att Filur tar och
sjunker ner en bit, det kanske kunde skona mina braiga lungor
och mina fantastiska revben.

Svårt att sova.. skojar dom? jag tror inte jag sover alls.. ;-P
Jag vet inte om jag ser det som någon förberedelse inför alla
vakna nätter när Filur är ute, jag tror ändå inte jag tar detta
eviga vridande och vändande i sängen på ett dåligt vis.
Jag känner mig ganska positivt inställd ändå.. Så länge Filur mår bra
så tror jag nog man kan gå igenom rätt mycket. Fast det är klart,
lite sömn vore förstås skönt. heh :-)

Och så en sista grej... Jag hoppas att någon behagar titta ut innan
v. 41+6.

Barnet

Barnet ökar fortfarande i vikt, men växer inte så mycket på längden längre.

Barnet är fullt medvetet. Det lagrar näring i sina organ för att klara eventuella

påfrestningar vid förlossningen.

Barnet tränar sina lungor genom att dra in och trycka ut fostervatten i dem.

Ändå är lungorna de sista av barnets organ som mognar.

Nu ligger de flesta startklara med huvudet nedåt. Om inte, brukar man försöka

vända det.

Vikt 3 kg.


Mamma

Det kan vara dags när som helst nu, men ta det lugnt. Många går längre än

40 veckor, särskilt förstföderskor. Att föda mellan vecka 37+0 och fram till

vecka 41+6 anses normalt.

Ditt fundusmått har planat av nu och växer inte lika snabbt.

Många barn sjunker djupare ner i bäckenet nu.

Det är vanligare om du fött barn tidigare.

Brösten producerar redan råmjölk. Bäckenet är utvidgat. Den allra sista tiden

brukar gravida kvinnor bli försjunkna samt kan ha svårt att sova.

Kanske kan man se det som en förberedelse inför alla vakna nätter som

väntar tillsammans med babyn.


Lämna ett avtryck
Postat av: Sara

Tack snälla, det har gått så bra. Dock en låång förlossning. Snart är det er tur, så spännande. Kram

Postat av: FLOOSAN

Håll ut =)

2010-09-11 @ 17:57:16
URL: http://blogg.mama.nu/floosan
Postat av: Nina med Tjorven i magen

Ja det där med att det är svårt att sova skriver jag under på. Herregud, inte äre många timmars sömn man får. Å även här har Tjorven lagt sig till rätta. Tydligen ligger den väldigt långt ner. Och har så mycket sammandragningar så man kan inte hålla räkningen. Önskar er en toppen bra helg. Kramar till tusen.

2010-09-11 @ 18:01:56
URL: http://ninuz.blogg.se/
Postat av: Nina med Tjorven i magen

Ja men sicket klater! Tänk va en liten filur kan ställa till med ;-)

Men nu är det inte alltför länge kvar förrän h*n är utanför magen!

Är du hemma på heltid nu?

Kramizar!

2010-09-12 @ 12:06:50
URL: http://ninuz.blogg.se/
Postat av: alias Kvasthilda

Tänkte fråga dig häromdagen när vi fikade om h*n sparkade dig på revbenen... ;-) men jag vågade inte.

2010-09-12 @ 23:09:24
URL: http://aliaskvasthilda.blogg.se/

Välkommen att skriva en kommentar till SofiH, men var snäll ;)

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din E-mail:

Din egen blogg/hemsida:

Din kommentar:

Trackback