Middagstips

Tänkte dela med mig av receptet på den middag jag tänkte göra
till hela familjen holmgren idag.

Jag tar dock bort vitlöken och oliverna, av den nördiga anledningen
att jag avskyr "vitlöksandedräkt" & har aldrig "lärt" mig äta oliver.
Grytan är i alla fall ruskigt god, tycker jag!

Receptet kommer från boken "Paulúns GI-mat"
av Fredrik & Karoliina Paulún

Fiskgryta Saltsjöbaden, 4port

500g Laxfilé (skinn & benfri)
2 rödlökar
6 tomater
4 pressade vitlöksklyftor
1 msk olivolja
3 msk tomatpuré
1 1/2 dl vatten
2 msk fiskfond
1 tsk medelstark chilipeppar
saften av en halv citron
30 urkärnade svarta oliver
1/2 tsk mineralsalt eller havssalt
1/2 tsk grovmalen svartpeppar

Gör såhär

Skär laxen i munsbitar.
Skala och hacka lökarna och tärna tomaterna.
Bryn vitlöken och rödlöken i oljan under 1 minut i en rymlig
stekpanna eller traktörpanna.

Tillsätt tomaterna, tomatpurén, vattnet, fiskfonden, chilipeppar,
citron samt salt och peppar. Låt koka tills tomaterna går sönder,
vilket tar 5-7 minuter.

Lägg i laxbitarna och ös spad över dem så att de blir helt täckta
och låt dessa puttra i grytan cirka 7 minuter under lock.
Lägg i oliverna sist av allt så att de ger smak utan att koka sönder.
Smaka av med ytterligare salt och peppar.


Servera med tex råris

Lämna ett avtryck
Postat av: Therese - Sockenvägens Söta

Lät gott å jag som gillar både vitlök å oliver måste ju tycka den är än bättre ;-P Hojta till nästa gång du å nina ska ut å trava så kan jag kanske haka på! :-) Kram <3


Välkommen att skriva en kommentar till SofiH, men var snäll ;)

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din E-mail:

Din egen blogg/hemsida:

Din kommentar:

Trackback